Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselmechanische motorwagen

Type 603

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 06/1946.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 603.01


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Nominaal vermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
Snelheid
1934
603.01
1
A1
1e as:11,51t; 2e as:10,03t;
16ton
16,7ton
21,3ton
22,8ton
-kW
100kW (4,49kW/ton)
80km/h
-m
1000km
-liter
80km/h
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
14070mm
13740mm
3035mm
8000mm
-mm
-
2870mm
1150mm
3510mm
970mm
Kastgedeelte:
Bouwer Ateliers de la Dyle
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
8
-
8
3e klasse
49
18
67
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
MAN Nürnberg
D4086A14/18
4 takt
rechtstreeks
-
-
100kW
1400t/min
6 / verticaal in lijn
140mm
180mm
150bar
- Kg/cm²
- m/sec
- Nm
970kg
Onderaan de kast op een vals chassis
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Bediening
Aandrijving der assen
Triebwagen Berlin
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen.
-
met rechte glijdende tandwielen
Pneumatisch
Via een cardanas
Remming:
- Directe Westinghouse-rem met remkraan WS 4, gevoed door een Westinghouse compressor met een debiet van 800l/min.
- De rangeerrem is een schroefrem
- Remming door middel van remblokken op de wielbanden
Verwarming:
-
Verluchting:
-
Inzet:
- In de regio Haine-St.Pierre en Charleroi
Opmerkingen:
- Afgebrand in 1940 te Haine-St.Pierre, buiten dienst gesteld in juni 1946 te Luttre